Home · Consignor Platform · Kundeservice · Return Management
Cost Tracking symbol

Optimer returadministrasjonen din internt og eksternt

Return Management i Consignor gjør retur av varer enkelt for både deg og kunden. Du bestemmer hvilke returalternativer som passer best til dine behov og hvordan returtjenesten best kan tilpasses virksomheten din.

Se denne korte videoen om hvordan kundene kan skrive ut returetiketter via nettstedet ditt.

HVORDAN?

  • Rask og enkel generering av returetiketter for deg eller kunden.
  • Du bestemmer utformingen av returetikettene.
  • Skann returetiketten på lageret og oppdater lagerbeholdningen umiddelbart.
  • Alle returdata lagres i Consignor Portal.

HVORFOR?

  • Tilby attraktive returalternativer.
  • Yt bedre kundeservice.
  • Øk salget og gjør kundene mer lojale.
  • Få oversikt over returnerte varer.
  • Rask og enkel intern håndtering av returer.
  • Spar penger på returetiketter og returhåndtering.

HVA ER RETURN MANAGEMENT I CONSIGNOR?

Return Management er en tjeneste i Consignor som lar deg tilby kundene dine attraktive returalternativer. Du kan generere returetiketter i forskjellige formater via Consignor og dele dem med kundene gjennom forskjellige kanaler (popup, e-post, nettsted osv.). Return Management optimerer også den interne returprosessen. Du sparer tid på manuelt arbeid med å matche returer med bestillingsnumre, fordi en enkel skanning av returetiketten gir deg en oversikt over informasjonen om returforsendelsen. Dette er effektivt for deg og praktisk for kunden.

Antall årlige returer vil øke parallelt med det globalt voksende e-handelsmarkedet. Det er derfor avgjørende, uansett om du selger B2C eller B2B, at du oppfyller kundenes behov for praktiske returalternativer og har effektive interne returprosedyrer. Effektive interne returprosedyrer hjelper deg med å holde oversikt over returnerte varer, håndtere returer raskere og holde kostnadene nede i forbindelse med returhåndtering på lageret.

HVORDAN GENERERE RETURETIKETTER

Returetikettene kan genereres av kunden eller av deg:

  • Etiketter generert av kunden via nettstedet ditt

Kundeutskrift av returetiketter via nettstedet ditt kan konfigureres på to måter. Du kan bruke den enkleste måten via vår Online Returns Service, eller den litt mer kompliserte måten via Consignor Shipment Server.

  • Bruk av Online Returns Service via Shipment Server

Kundene kan skrive ut returetiketten på nettstedet ditt uten at du må gjøre noe – enkelt for kundene og tids- og kostnadsbesparende for deg. Ved å ta i bruk et enkelt skript på nettstedet, gir du kundene muligheten til å opprette sin egen returetikett. Du genererer skriptet i tre enkle trinn som du finner her. Se denne korte videoen om hvordan Consignors Online Returns Service fungerer.

Bruk av Consignor Shipment Server

  • PDF-popup: Kunden genererer returetiketten via nettstedet ditt. Du bestemmer hvilken informasjon kunden må oppgi, f.eks. bestillingsnummer, navn, adresse osv. Returetiketten vil så opprettes og automatisk komme opp på skjermen som en utskriftsklar PDF. Du kan også legge inn en godkjenningsprosedyre som må gjennomføres før returetiketten kan skrives ut. Denne metoden krever at du bruker Consignor Shipment Server.
  • Returetikett på e-post: Kunden genererer returetiketten via nettstedet ditt, på samme måte som med PDF-popupen. Du bestemmer hvilken informasjon kunden må oppgi, f.eks. bestillingsnummer, navn, adresse osv. Returetiketten vil i dette tilfellet sendes via Consignor som vedlegg i en e-post til kunden, og kunden skriver ut etiketten selv. Denne løsningen krever at du bruker Consignor eller Consignor Shipment Server.

 

Etikett generert av deg som avsender

Hvis du ønsker å generere returetiketten selv, har du fire alternativer:

  • Returetikett med forsendelsen: Hver gang du sender en pakke, kan du velge å skrive ut en returetikett umiddelbart og legge den i esken sammen med produktet. Kunden mottar returetiketten sammen med produktet, og må ikke aktivt skaffe seg en returetikett dersom vedkommende ønsker å returnere en artikkel. Dette er en veldig praktisk løsning for kunden.
  • Automatisk returetikett på e-post: Returetiketten genereres automatisk og sendes til kunden på e-post når pakken sendes. Kunden må åpne e-posten og skrive ut returetiketten, hvis vedkommende ønsker å returnere en artikkel. Denne e-posten sendes fra Consignor på samme måte som andre varslinger.
  • Returetikett på forespørsel fra kunden: Kundeservice kan på forespørsel fra kunden generere en returetikett via Consignor eller Consignor Ticket. Kunden må kontakte kundeservice for å returnere en artikkel. Kundeservice vil deretter generere en returetikett som sendes automatisk til kunden på e-post.
  • Returetikett lagret som fil: Consignor kan generere en returetikett som en fil og lagre den i en mappe. På denne måten kan du bruke returetiketten i andre dokumenter, f.eks. som en bmp-fil som legges ved fakturaen som sendes til kunden. Denne mappen kan også fungere som en returetikettdatabase for kundeservice.
    I tillegg til returetiketten, kan du også velge å la Consignor opprette leveringsmerknader eller andre returdokumenter som du kan lage selv.

INTERN RETURPROSESS – SKANNING OG MOTTAK AV RETURNERTE VARER

Return Management gir deg en bedre oversikt over returnerte varer. Du får en oversikt over hvor mange returforsendelser som er på vei og en generell optimering av returprosessene. Det er opp til deg å bestemme hvilken informasjon som skal vises på returetiketten eller i den tilknyttede leveringsmerknaden, slik at du får en enklest mulig behandling av innkommende returforsendelser. Dette kan f.eks. være bestillingsnummer, artikkelnummer eller en melding til transportselskapet som sier at pakken må leveres på et spesifikt sted. Når du mottar returer på lageret, er det bare å skanne returetiketten for å vise bestillingen med informasjon om forsendelsen. Returdataene blir lagret i returrapporten i Consignor Portal.

Du kan også koble bruk av Scan App til den interne returprosessen, slik at du kan oppdatere statusen for forsendelsen. På denne måten kan kundene følge med på returprosessen.

 

Hvis du har spørsmål om Return Management, kan du ta kontakt med oss her.

 

Du finner også mer informasjon om Return Management i Consignor på Help Center.