Logistikkbransjen står overfor et paradigmeskifte: fra forhold strukturert av logistikkbransjen til en mer kundesentrert tilnærming. Dette var den klare beskjeden fra bransjeledende frontfigurer ved inspirasjons- og kontaktnettverksarrangementet til programvareselskapet Consignor i Stockholm.

  1. mai ble Consignor Convention arrangert av Delivery Management-programvareselskapet Consignor i de landlige lokalene ved Münchenbryggeriet i Stockholm. Arrangementet var det første av sitt slag, og det ble tatt imot gjester, utstillere og talere fra virksomheter innen netthandel, logistikk og transport.

Nettshoppere krever mer enn noensinne
En gjentakende oppfatning var det faktum at nettshoppere har blitt mer krevende med hensyn til levering. For å imøtekomme dette har Consignors CTO, Mattias Gredenhag, presentert hvordan Consignor gjør bruk av kunstig intelligens for den nye funksjonen ETA, Estimated Time of Arrival (anslått ankomsttid), som gir både detaljhandleren og kunden informasjon om anslått ankomsttid for pakken. Andre nylig integrerte høydepunkter inkluderte en rapportfunksjon, Carrier Performance, som gjør det mulig for Consignor-brukere å måle leverandørens presisjonsytelse.

Nordisk netthandelsrådgiver ved PostNord, Arne Andersson, informerer om at svenske nettshoppere også har et behov for rask levering tilpasset tidsplanen sin. Han foreslår at Sverige mest sannsynlig må revurdere hele infrastrukturen for å imøtekomme kunder i alle hjørner av det store fjell- og skogkledde landet.

Stressfri logistikk
Drop shipping (direkte levering fra produsent til kunde med detaljhandler som forhandlende mellomledd) har begynt å slå an, ettersom metoden letter logistikken til detaljhandlerne, ifølge Director of Operation Excellence, Stefan Carlsson, fra tredjepartslogistikkfirmaet Aditro Logistics:

«Vi tror at vi vil oppleve en økning i drop shipping i fremtiden, på grunn av kundenes økende etterspørsel etter et større produktutvalg hos de enkelte detaljforhandlere samt forventningen om rask og fleksibel levering. Detaljhandlere kan oppleve at det er vanskelig å oppfylle disse kravene via sin egen beholdning og logistikk.»

Dette bekreftes av Sales Manager Hans Grönqvist, fra logistikkselskapet Swisslog, som fremhever viktigheten av at nettbutikkene er klare til å tilpasse seg, ettersom markedet er i konstant endring.

La leveringen stå for salget
I takt med veksten i netthandel øker også behovene for større effektivitet og tilpassede logistikkløsninger, sier Director of Corporate Development i Aditro Logistics, Mikael Törnqvist, under en presentasjon. Han bemerker også at dette betyr at logistikkbransjen har gått fra å fokusere på kostnader til å fokusere på kunder. Selskapet bør derfor se logistikken sin som markedsføring snarere enn en kostnad, siden kundene krever kjapp og fleksibel levering, sier Törnqvist.

Mer informasjon: Frakt er ikke en kostnad, det er markedsføring

Ifølge Sales and Marketing Director hos Consafe Logistics, Tobias Henriksson,  stiller nettshopperne riktignok store krav, men det dreier seg ikke bare om rask levering. De vil også ha presis og tilpasset levering – for eksempel hvis en kunde ønsker hjemlevering mellom 17.00 og 20.00 på en tirsdag. NYCE.LOGIC-partner, Niklas Nygren, er enig med Consafe Logistics og tilføyer at kunder har uttrykt et behov for fleksible leveringsalternativer etter kjøpet.

Fremtiden leveres av Consignor
Siden forbrukere er mer tilbøyelige til å handle fra godstolen hjemme, må leveringen stå i stil. Mattias Gredenhag forklarer at bransjen gjennomgår en kolossal vekst. Derfor er det viktig for Consignor å fortsette å investere i utviklingen av programvareplattformen.

«Vi lytter til kundene og partnerne våre, og tilbakemeldingen deres er viktig for å kunne videreutvikle plattformen», sier Mattias Grendenhag. Han tilføyer at «antallet nye transportører i Consignor har eksplodert i senere år, og vi utvikler nå ca. 100 nye transportører i året».

Nettshopperne var hovedfokuset ved Consignor Convention. For øyeblikket tilpasser kundene seg leveringsforholdene, men eksperter innen netthandel, logistikk og transport mener bastant at bransjen må bli mer kundesentrisk og tilby persontilpassede og fleksible tjenester – slik at nettshopperne til syvende og sist får bedre kontroll over leveringen.

Dette sammendraget er en del av en serie med artikler som dekker en mer detaljert innsikt i emnene introdusert av talerne ved Consignor Convention.

Fakta: