Se for deg en lang dag på jobb, masse mennesker, slitne unger og generelt dårlig tid. Dette i kombinasjon med lang kø til kassen for å hente det du har bestilt, kan lett få deg til å ønske at du hadde valgt hjemlevering. Den norske sportskjeden XXL har imidlertid prøvd å løse dette problemet med sin nye henteautomat – den aller første i hele Norden. Vi har møtt XXLs logistikksjef, Kim Andre Nilsen, for å finne ut mer om dette nye og lovende tilbudet.

XXL, også kalt XXL Sport & Villmark, ble etablert i år 2000 og selger både sportsutstyr, treningsklær og friluftsutstyr til fysisk aktive forbrukere. I 2015 begynte kjeden å selge varer på nettet, og i samarbeid med Consignor begynte de å tilby henting i butikk. Henting i butikk ble svært populært blant kundene fordi de da slapp å betale for hjemlevering. XXL økte dessuten butikksalget ettersom det trakk flere kunder til butikkene.

Nesten for populært
Den eneste ulempen med at henting i butikk ble så populært, er at det resulterte i svært lange køer. Noe som la stort press på de ansatte, særlig ved store kampanjer. For å gjøre henteprosessen enklere både for kundene og de ansatte har XXL investert i en ny henteautomat, og det er det estiske selskapet Cleveron, som står bak den smarte løsningen. Takket være Cleveron er XXL den første kjeden i Norden til å bruke robotteknologi for å levere nettbestillinger.

Du finner automaten midt i XXL-butikken på Alna Senter like utenfor Oslo sentrum, og den er hele 5 meter høy og 2,5 meter bred. Rundt 300–400 pakker kan plasseres på automatens samlebånd, og rundt 80–90 % av disse får plass i selve automaten.

Slik fungerer det
Henteautomaten er egentlig ganske enkel, og ved å bruke eksisterende teknologi og funksjoner fra Consignor-programvaren har det vært enkelt å lage en sømløs henteopplevelse. Slik fungerer det:

Pakken plasseres på båndet, og henteautomaten finner et sted å lagre den.

På veien inn i automaten skannes pakken, og pakkens status oppdateres automatisk i Consignor.

Når statusen oppdateres i Consignor, får kunden en tekstmelding eller en e-post med informasjon om at pakken er klar til henting. I den samme meldingen finner kunden to koder, som må oppgis på automaten for å hente pakken.

Fordeler og ulemper
Flere kunder har allerede benyttet seg av henteautomaten, og vi har fått gode tilbakemeldinger. Kundene sparer ikke bare tid, men kan også hente varene sine uten å være avhengig av andres hjelp. De ansatte er også svært fornøyde med den nye løsningen og har nå mer tid til å hjelpe kunder og fokusere på salg. Kunden kommer i fokus, og de ansatte slipper å ta seg av unødvendig tidkrevende oppgaver.

Henteautomaten har imidlertid sine begrensninger. Hvis pakken er større enn 45 cm x 30 cm x 26 cm, må den fremdeles hentes i kassen. Så kunder som ønsker å benytte seg av henteautomaten, må huske på dette når de bestiller.

Kim Andre Nilsen – Logistics Manager, XXL

Det kan også hende at denne automatiseringen kommer til å påvirke butikksalget, ettersom kunden nå kan hente pakken sin og være ute av butikken på bare noen minutter. Kim Andre Nilsen sier at XXL har iverksatt en undersøkelse for å finne ut av dette innen slutten av 2019. Den nåværende teorien er at siden henteautomaten er plassert i butikken, kommer kundene fortsatt til å være åpne for mersalg.

Kim Andre forteller at i løpet av de tre første månedene i 2019 valgte kundene henting i butikk for hele 40 % av bestillingene i nettbutikken. Han sier også at til tross for ulempene, gjør automatløsningen det mulig å håndtere fremtidig vekst.

Enkel henting i fremtiden

Henteautomaten testes for fullt og har allerede blitt et symbol på fremtidsrettet teknologi. Sportsbutikken tester dessuten ut selvbetjente henteskap i butikker på Jessheim, 40 kilometer nord for Oslo sentrum.

XXL er også ledende når det gjelder å ta i bruk ny logistikkteknologi. Ved å bruke RFID-teknologi i hele logistikkflyten har XXL klart å forbedre leveringsopplevelsen for kundene og dermed øke kundetilfredsheten. Du kan lese mer om hvordan XXL drar nytte av RFID-teknologi i logistikk her.


Text by Consignor, news@consignor.com

We will keep you updated on delivery. Follow Consignor on linkedin logo