Thomas Wallin, CEO, BFT Logistik

Scan App er fleksibel og uavhengig av maskinvare. Dette er viktig for oss, i og med at vi bruker mange eksterne sjåfører til å levere pakker og varer. Med Scan App kan vi tilby Track & Trace av alle pakker så lenge sjåføren har en smarttelefon. Det er en stor fordel at vi ikke trenger forskjellige systemer og maskinvare for å kunne få Track & Trace-informasjon fra de forskjellige eksterne sjåførene. Track & Trace er helt avgjørende i distribusjonsbransjen!

Thomas Wallin
CEO, BFT Logistik

 

Vi leverer pakker bedre og raskere med Consignor

 

Det danske transportselskapet BFT Logistik baserer all skanning, kommunikasjon og Track & Trace på Consignors programvare. Til gjengjeld får de en sporbar, raskere og mer strømlinjeformet fraktprosess.

BFT Logistik leverer alt fra mobiltelefoner til kjøkken til forbrukere og firmaer. Blant kundene deres finner vi blant annet store nettbutikker, iskremleverandører og kjøkkenfirmaer, for å nevne noen. Selskapet har verken egne lastebiler eller sjåfører, men leier eksterne sjåfører ved behov og samarbeider med mange uavhengige transportaktører. I 2013 erstattet BFT Logistik alle sjåførenes PDA-skannere med Scan App fra Consignor. Dette gjorde de fordi de trengte et felles skanneverktøy for alle de forskjellige transportselskapene, slik at alle data ble levert i samme format. Før Scan App hadde BFT Logistik problemer med sporing og dokumentasjon av pakkene, fordi alle transportselskapene gjorde det på sin egen måte. Ifølge CEO Thomas Wallin var Scan App en liten investering som har blitt helt uunnværlig for BFT Logistiks forretningsmodell:

«Scan App er fleksibel og uavhengig av maskinvare. Dette er viktig for oss, i og med at vi bruker mange eksterne sjåfører til å levere pakker og varer. Med Scan App kan vi tilby Track & Trace av alle pakker så lenge sjåføren har en smarttelefon, noe de aller fleste har i dag. Det er en stor fordel at vi ikke trenger forskjellige systemer og maskinvare for å kunne få Track & Trace-informasjon fra de forskjellige eksterne sjåførene. Track & Trace er helt avgjørende i distribusjonsbransjen!»

Eventuelle sjåfører som ikke har smarttelefon til bruk av Scan App får låne en smarttelefon av BFT Logistik. Bruken av Scan App i Consignor førte til mer enn forbedret Track & Trace for selskapet. De ble nemlig også en del av Consignors database med transportselskaper, som er verdens største database av dette slaget i en Delivery Management-programvare. Det betyr at selskaper som bruker Consignors programvare for utskrift av fraktetiketter og bestilling av frakt fra forskjellige transportselskaper nå også kan velge BFT Logistik til levering av forsendelsene sine.

«Det at vi er et Consignor Carrier betyr at vi er garantert å få strukturerte og automatisk overførte forsendelsesdata fra kundene våre, noe som effektiviserer det daglige arbeidet vårt. Det betyr også at vi blir synlige for flere potensielle kunder, fordi vi er tilgjengelige på en plattform med over 10 000 brukere og blir markedsført på Consignors nettsteder», sier Thomas Wallin.

Consignor er derfor involvert i flere deler av fraktprosessen hos BFT Logistik. Dette er en fordel for både ansatte og kunder, siden det både sparer arbeidstimer, reduserer menneskelige feil og gjør Track & Trace enkelt og raskt. Alt i alt gjør det fraktprosessen mer effektiv.

Trinn for trinn: Hvordan Consignor er involvert i BFT Logistiks fraktprosess

  1. BFT Logistiks kunder, som for eksempel Bilka.dk, bestiller frakt fra BFT Logistik via sin egen Consignor.
  2. Kunden skriver automatisk ut fraktetiketten fra Consignor, i samsvar med BFT Logistiks formater, og plasserer den på pakken.
  3. BFT Logistik mottar automatisk overførte forsendelsesdata fra kundene om hvilke pakker de ønsker levert.
  4. Selskapet henter kundenes pakker og skanner samtidig pakkene med Scan App. Informasjonen fra disse skanningene lagres i kundens Consignor Portal. Consignor Portal er en skybasert tjeneste som oppdateres kontinuerlig med informasjon om forsendelsene som opprettes av kunden i Consignor. Portalen lar kunden se gjeldende status for spesifikke forsendelser.
  5. BFT Logistik leverer pakkene hos sluttkundene og bruker Scan App til å få kvittering på at pakken er levert. Denne informasjonen lagres i Consignor Portal, og fraktprosessen er komplett. Dersom sluttkunden ikke er hjemme, kan BFT Logistik levere pakken på et trygt sted etter avtale med vedkommende. Sjåføren bruker da Scan App til å ta et bilde av pakken der den plasseres og sende dette til Consignor Portal for senere sporing.

 


Text by: Consignor, news@consignor.com

We will keep you updated on delivery. Follow Consignor on linkedin logo

BFT Logistik:

  • 30–35 eksterne transportaktører er tilknyttet BFT Logistik.
  • Mellom 75 og 150 sjåfører jobber for selskapet avhengig av sesong og arbeidsmengde.
  • BFT Logistik leverer pakker og varer til butikker, cateringfirmaer, kiosker, arbeidsplasser og private adresser.

Fakta:

Consignor