Pål-bråthen-atea

Vi benyttet allerede Consignor til utgående pakker da vi bestemte oss for å prøve det til intern logistikk. I dag kan jeg ikke se for meg en situasjon der vi ikke har en slik oversikt. Dette gir oss en enormt god kontroll på alt som kommer inn til bedriften. Alle pakker kvitteres ut når de hentes, så i den grad man begynner å lure på hvor noe blitt av, kan man finne tilbake i historikken.

Pål Bråthen
Head of Logistics, Atea

Full kontroll på pakker med Consignor Inbound – Atea

Med Consignor Inbound har Logistikksjef Pål Bråthen i Atea full kontroll på alle leveranser av pakker til samtlige ansatte ved hovedkontoret til bedriften. Alle innkomne pakker registreres umiddelbart med Scan App på en smarttelefon, får ny strekkodemerking og kan spores av den enkelte mottaker.

I samme øyeblikk som en pakke ankommer postmottaket i Atea, registreres den, og der genereres automatisk en e-post eller SMS til mottakeren om at pakken er kommet til huset. Dersom noen venter på en hasteforsendelse kan de umiddelbart henvende seg i logistikksenteret i underetasjen på bygget og hente pakken.

Slipper sjåfører løpende rundt
Ikke bare han man full kontroll, man slipper også å ha en rekke budbilsjåfører løpende rundt i trapper og ganger på jakt etter mottaker. Postsenteret ved Atea tar nemlig imot alt fra pakkepost og budbilleveringer til ankommet gods ved bedriften.

«Vi er veldig fornøyd med det systemet vi har etablert. Vi benyttet allerede Consignor til utgående pakker da vi bestemte oss for å prøve Consignor Inbound til intern logistikk. I dag kan jeg ikke se for meg en situasjon der vi ikke har en slik oversikt», sier Pål Bråthen, som har ledet arbeidet hos Atea.

Innført på avdelingskontorene
De gode erfaringene med internlogistikk på hovedkontoret har gjort at selskapet har innført tilsvarende systemer ved lageret på Brobekk i Oslo ogavdelingskontorene i Bergen, Stavanger og Trondheim.

«Dette gir oss en enormt god kontroll på alt som kommer inn til bedriften. Alle pakker kvitteres ut når de hentes, så i den grad man begynner å lure på hvor noe blitt av, kan man finne tilbake i historikken», sier Pål Bråthen.

Skanner med gratis app
Atea kjører hele sin interne logistikk gjennom Scan App, en «app» som enkelt lastes ned og installeres på smarttelefonen. Appen er gratis, noe som betyr at man ikke trenger å gjøre kostbare investeringer. Med smarttelefonen skanner brukeren strekkoden som sutomatisk lastes over i Consignor Portal.

Telefonens kamera brukes enkelt som skanner i appen. Med mange pakker gjennom dagen har Atea valgt å investere i en liten trådløs skanner som sender informasjonen til telefonen via bluetooth, før den lastes opp i Consignor Portal.

Alle transaksjover som gjøre med mobilappen kan senere finnes igjen i Consignor, enten man har programmet installert eller benytter seg av en web-versjon av programmet.

Til sist poengterer Bråthen en annen grunn for at det er viktig å ha kontroll med internlogistikken: «Noen ganger hender det faktisk at ansatte glemmer å hente sine pakker. Når ting har ligget her en stund kan det enkelt sendes en purring til mottakeren, slik at han får hentet pakken og frigjort mer plass».


Tekst av: Consignor redaksjonen, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo

Consignor