Jussi Vuorela

60 av våre 300 daglige forsendelser er av farlige varer. Dette betyr at vi har store mengder dokumentasjon for farlige varer hver dag som må oppdateres og sendes på riktig måte til transportørene. For å unngå å drukne i dokumentasjonsarbeid har vi valgt å automatisere hele forsendelsesprosessen av farlige varer ved å bruke Dangerous Goods i Consignor.

Jussi Vuorela
Logistikkplanlegger, Motoral

Slik sender vi farlige varer raskt og enkelt

Omfattende dokumentasjon og EDI-overføring gjør det forvirrende og tidkrevende å sende farlige varer. Men dette er ikke tilfellet for finske Motoral som daglig sender bensin, bilbatterier og aerosoler problemfritt til butikker, verksteder og forbrukere i Finland og Estland.

Når firmaer og nettforhandlere sender farlige varer, må de dokumentere alle detaljene ved forsendelsen til transportøren, inkludert materialnavn, fareklasse, UN-nummer osv. Dette er nødvendig, slik at transportøren vet hvordan de farlige varene skal håndteres. All denne dokumentasjonen er tungvint og tidkrevende, noe som den finske bildelgrossisten, Motoral, er klar over og derfor har funnet en løsning på:

«60 av våre 300 daglige forsendelser er av farlige varer. Dette betyr at vi har store mengder dokumentasjon for farlige varer hver dag som må oppdateres og sendes på riktig måte til transportørene. For å unngå å drukne i dokumentasjonsarbeid har vi valgt å automatisere hele forsendelsesprosessen av farlige varer ved å bruke Dangerous Goods i Consignor», sier Jussi Vuorela, logistikkplanlegger hos Motoral.

Dangerous Goods i Consignor automatiserer utskriving av dokumentene som Motoral trenger for farlige varer når EDI overføres til transportørene. Det eneste Motoral behøver å gjøre er å føre opp de farlige varene i en nettkatalog i DG Office, som fungerer som en database og validering av de farlige varene. Dermed sparer Motoral manuelle arbeidstimer og er sikret mot bøter eller potensielle ulykker på grunn av den innebygde valideringen.

«Det er kritisk for oss at programvaren for leveringsadministrering støtter farlige varer. Consignor gjør dette som den eneste tjenesten for leveringsadministrering på markedet. Men Consignor hjelper oss ikke bare med farlige varer. Vi ser mange andre fordeler ved å bruke Consignor til alle forsendingene våre», sier Jussi Vuorela.

Programvare som gleder både kunder og ansatte

Motorals kunder krever rask, pålitelig og rimelig levering som kan spores. Spesielt track & trace er en absolutt nødvendighet for Motorals nettkunder.Motoral er i stand til å oppfylle alle disse kravene med Consignor. Jussi Vuorela forklarer:

«Vi reduserer våre kunders forsendelseskostnader når de kjøper flere varer fordi vi automatisk konsoliderer bestillingene deres i Consignor. Consignor lar oss også track & trace og samle våre daglige utgående forsendelsesvolumer i lister. På denne måten henter vi inn statistikk på den utgående flyten og videresender dette til transportørene for å kunne opprettholde lave forsendelsespriser.»

Vi har også lagt merke til at Motorals lager og kundeservice nå bruker Consignor til sine forsendelser.

«Våre lageransatte bruker mye mindre tid på å sende pakker fordi de ikke behøver å trykke adresselapper og forsendelsesdokumenter manuelt eller ekspedere forsendelser i forskjellige transportørsystemer. Consignor gjør dette automatisk i ett samlet system. Vår kundeservice sporer også pakker raskt i Consignor Portal, som kontinuerlig oppdateres med informasjon om pakkens status. Portal gjør at vi kan være tidlig ute med å varsle kunder hvis pakkene deres blir forsinket. Track & trace er en kjempefordel», avslutter Jussi Vuorela.

 


Tekst av: Consignor redaksjonen, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo

Motoral:

  • Motoral ble grunnlagt i 1958 og har hovedkvarter i Helsinki.
  • Motoral er grossist i bildeler, men selger også maling og leskedrikkautomater.
  • Motorals farlige varer som sendes er spylevæske, bensin, aerosoler, bilbatterier og maling.

Fakta: