Mover

Det var enkelt å integrere med Consignor. Leverandøren av nettbutikken vår opprettet bare en XML-fil som ble integrert i Consignor-systemet. Consignor reduserer prosessen for utskrift av etiketter til et minimum, slik at fraktprosessen som helhet går raskere

Filip Klasson
Nestleder, Hatstore Scandinavia AB

 

 

RFID gjør leveringen enklere hos Hatstore.se

 

Tidligere kunne det være et problem å sende små pakker som brev, fordi de ikke kunne spores. Med RFID-teknologi i fraktetiketten, er det imidlertid blitt mulig å spore pakker som er sendt som brev på lik linje med større pakker. Her forteller nettbutikken Hatstore.se om fordelene med å bruke RFID-fraktetiketter.

Fra lageret utenfor Kalmar i Sør-Sverige, har Hatstore Scandinavia AB levert capser og hatter til kunder over hele Europa siden 2011. I november 2016 begynte de å sende små pakker til Norge med RFID-etiketter ved hjelp av Bring-produktet «Pakke i postkassen». Med «Pakke i postkassen» blir pakken levert direkte til kundens postkasse, og RFID gjør det mulig for avsenderen å spore pakken helt til den er levert.

«Vi valgte RFID for å gjøre det mulig å sende pakker raskere og til riktig tid, samtidig som vi i motsetning til tidligere kunne spore de små pakkene. Kundene føler seg involverte i fraktprosessen og kan spore leveransen hele veien», sier nestleder Filip Klasson i Hatstore Scandinavia AB, og fortsetter:

«En RFID-skriver og etiketter med RFID-mikrobrikker er dyrere enn vanlige skrivere og etiketter, men det er verdt investeringen.»

Hatstore skriver ut RFID-etiketter via Consignor Ticket, en nettbasert versjon av Delivery Management-programvaren Consignor. I Consignor kan Hatstore bestille og skrive ut alle forsendelser i ett og samme system, uansett hvor mange forskjellige transportører de bruker. Hatstore kan også bruke Consignor til å spore forsendelsene og sende varslinger til kundene om at leveransen er på vei.

Hvordan Hatstore bruker RFID og Consignor
«Consignor Ticket er integrert i Hatstores nettbutikk, slik at kommunikasjonen mellom kundens system og Consignor Ticket og tilbake til skriveren går automatisk. På denne måten får kundene våre automatisk Delivery Management via vår nettbaserte løsning», forklarer Country Manager ved Consignor AB, Carl-Henrik Hällöf.

«Det var enkelt å integrere med Consignor. Leverandøren av nettbutikken vår opprettet bare en XML-fil som ble integrert i Consignor-systemet. Consignor reduserer prosessen for utskrift av etiketter til et minimum, slik at fraktprosessen som helhet går raskere», sier Klasson.

Den nye løsningen gir også resultater ved Hatstores kundeservice.

«Antallet henvendelser om sporing av pakker har gått ned fra ca. ti per dag, til bare én», sier kundeserviceansvarlig Dardan Drini, og forsetter:

«I de få tilfellene der en kunde ringer for å spørre om en leveranse, kan vi finne pakken i Consignor Portal ved hjelp av bestillingsnummer, mottakerens navn eller telefonnummer.»

Consignor Portal er en tjeneste som er inkludert i alle Consignor-løsningene. Consignor Portal oppdateres fortløpende med Track & Trace-informasjon fra transportørene, slik at Hatstore kan spore pakkene sine. Hatstore aktiverte nylig e-postvarslinger til kundene via Mailback-funksjonen i Consignor. Med denne funksjonen mottar kundene en e-post med en sporingskobling, slik at de kan sjekke status på leveransen.

«I tillegg er RFID-etikettene mindre og bedre egnet til de små pakkene», konkluderer lagersjef Joel Lindskog hos Hatstore.

«In addition, RFID labels are smaller and better suited for our small packages.»

Fakta om RFID
RFID står for Radio Frequency Identification, og er en trådløs teknologi som overfører data via elektromagnetiske felter og gjør det mulig å identifisere og spore gjenstander. Til leveringsformål, kan man sette inn en RFID-brikke i fraktetiketten. Når pakken kommer i nærheten av en RFID-skanner hos transportøren, registreres brikken i etiketten automatisk og sender en trådløs oppdatering med EDI-data om forsendelsen. På denne måten slipper transportøren å skanne pakken manuelt. Når en RFID-etikett er skannet, kan transportøren legge til hendelser i forsendelsen, som f.eks. å sende en e-post eller SMS med «Pakken din er sendt» og samtidig sende en varsling til kunden.


Tekst av Consignor redaksjonen, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo

Hatstore

  • Hatstore ble grunnlagt i 2011 og har for øyeblikket ni nettbutikker i flere land.
  • Hatstore har 13 ansatte, hvorav ni jobber på lageret.
  • Hatstore sender over 150 000 pakker i året fra lageret utenfor Kalmar.
  • Hatstore selger capser og hatter av forskjellige merker, men har også sitt eget varemerke, «Bearded Man».
  • Hatstore har ca. 5000 produkter i nettbutikkene sine.
Consignor