Mover

Først og fremst gir Consignor enkel administrasjon av forsendelsene våre. Et annet viktig punkt for oss, var imidlertid hvor enkelt det var å endre transportører og legge inn nye. Med Consignors enorme transportørbibliotek, var det like enkelt som å slå på lyset

Cedric Poupon
Prosjektleder for logistikk-IT, Somfy

 

Somfy: Effektiv administrasjon av forsendelser over hele Europa

Det franske selskapet Somfy er verdensledende i sin bransje, og har en verdensomspennende virksomhet med tusenvis av forsendelser hvert år. Consignor hjalp Somfy med å effektivisere administrasjonen av forsendelsene, samtidig som de reduserte tidsbruken på intern administrasjon og fikk friheten til å velge de beste transportørene med de beste tjenestene og prisene.

Somfy ble grunnlagt i Frankrike, og er verdenslederen innen motorer til automatisert kontroll av åpning og lukking av f.eks. persienner og markiser, i både private hjem og kommersielle bygg. Selskapet opererer over hele verden, med datterselskaper og kontorer på fem kontinenter. Derfor er logistikkflyten svært omfattende, med fire hovedlogistikksentre og flere mindre lagre. Total håndterer logistikksenteret nærmere 400 000 forsendelser i året med Consignor.

«Vi har brukt Consignor siden 2011, da lageret vårt i Sverige begynte å bruke programvaren til å administrere forsendelsene sine», sier Cédric Poupon, prosjektleder for logistikk-IT hos Somfy. Senere slo selskapet sammen en rekke lagre i Nederland, og Consignor ble tatt i bruk der også.

Cédric fortsetter: «Før Consignor, sendte vi EDI-data til transportørene våre direkte via ERP-systemet vårt, Baan. Vi utviklet integreringen selv og fikk det til å fungere fint, men det var vanskelig å vedlikeholde; enhver liten endring hos transportørene, for eksempel nye produkter, betydde at vi måtte tilpasse integreringen. Det betydde også at det krevde mye arbeid å bytte transportører eller legge til nye. Derfor var vi på utkikk etter en mer fleksibel måte å administrere forsendelsene våre på.»

Utvidelse til hele Europa
Senere ble Consignor tatt i bruk ved Somfys lagre og logistikksentre i Polen, Italia og Tyskland. «I Polen åpnet vi et lager i forbindelse med anlegget vår for sending i Øst-Europa. De to transportørene vi bruker der, var allerede i Consignors transportørbibliotek, så det var enkelt», sier Cédric. Når bestillingsdata legges inn i Somfys ERP, blir de verifisert og overført til Consignor, og fraktetikettene skrives ut automatisk. «Med Consignor sørget vi for at det nye lageret kunne håndtere forsendelser raskt og enkelt, mens de interne prosessene fungerte effektivt.»

Somfys italienske lager er en del av en relativt liten forretningsenhet med enkle behov, men kjørte i stor grad manuelt til våren 2016, da Consignor ble tatt i bruk der også. Carl-Henrik Hällöf, Country Manager og ansvarlig for Somfy-kontoen hos Consignor, legger til: «Vi utviklet integreringer for nye transportører i Nederland og Italia, basert på Somfys preferanser. Dermed krysset vi grenser sammen med dem, samtidig som vi utvidet det verdensomspennende transportørbiblioteket vårt.»

I Tyskland var prosessen og behovene mer omfattende, fordi dette anlegget opererer halvautomatisk og har svært spesifikke krav til responstid for etikettskriving. «Vi har spart mange arbeidstimer ved anlegget i Italia, fordi de gikk fra en manuell til en helautomatisk prosess», forklarer Cédric. Dette var ikke helt tilfellet ved lageret i Tyskland, men nå kan de endre transportører mye raskere og enklere enn tidligere.»

Somfy begynte nylig å levere til B2C-kunder, og disse har andre krav til leveringen enn B2B-kundene, f.eks. svært rask levering og levering på lørdager. «Vi bruker Consignor til å enkelt kunne ta i bruk nye transportører som tilbyr leveringsproduktene som kundene krever, og det er også enkelt å sende varslinger om forsendelsene til kundene», sier Cédric.

Rask og intuitiv administrasjon
Cédric forklarer at enkel administrasjon av transportører var en viktig faktor for Somfy når de skulle velge et system for Delivery Management. «Først og fremst gir Consignor enkel administrasjon av forsendelsene våre. Et annet viktig punkt for oss, var imidlertid hvor enkelt det var å endre transportører og legge inn nye. Med Consignors enorme transportørbibliotek, var det like enkelt som å slå på lyset», sier Cédric. «Det er veldig enkelt å jobbe med Consignor. Jeg klarer å aktivere nye funksjoner selv, noe som er en enorm fordel.»

Som selskap, legger Somfy stor vekt på innovasjon, både med tanke på produkter og forbedring av driften. Dette gjelder ikke minst logistikken. Prosjektlederen avslutter med noen ord om fremtiden: «Med Consignor har vi skaffet oss mye erfaring med implementering av Delivery Management-systemer. Vi har for øyeblikket ingen planer om å implementere et DMS hjemme i Frankrike, siden våre egne transportørintegreringer oppfyller behovene vi har. Det er imidlertid ingen tvil om at vi vil vurdere Consignor når vi bygger nye lagre i fremtiden.»


Tekst av Consignor redaksjonen, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo

Somfy

  • Verdensledere innen motorer til persienner, markiser og andre ting som skal åpnes og lukkes.
  • Selskapet har røtter tilbake til 1800-tallet, men ble grunnlagt i nåværende form i 1969.
  • Hovedkvarteret ligger i Cluses i Øst-Frankrike.
  • Virksomhet i ca. 60 land på fem kontinenter.
  • Over 7000 ansatte.
  • Fire hovedlogistikksentre i Europa: Frankrike, Nederland, Tyskland og Polen.
  • Sterkt fokus på innovasjon.

Fakta

 

 

Consignor