Mover

 

 

Uten Consignor ville det vært betydelig vanskeligere og mye dyrere å fortsette veksten og utvide til nye markeder.

Rasmus Krath
Kommersiell Direktør, Unoliving

 

 

 

Unoliving: «Consignor gjør det mulig for oss å utvide til nye markeder»

 

Den danske nettbutikken for møbler og tilbehør til hjemmet, Unoliving.com, har hatt en rask utvikling siden den ble startet for rundt 5 år siden. For å opprettholde veksten var det likevel nødvendig å automatisere håndteringen av forsendelsene og samtidig redusere fraktkostnadene. Dette ble oppnådd ved å samarbeide med Consignor.

Nettbutikken spesialiserer seg på å selge møbler med et bredt utvalg i pris og kvalitet, rett fra produsentene til forbrukerne i Danmark og Norge. Konseptet ble tatt godt imot, og den lille bedriften vokste seg raskt større. I dag inneholder sortimentet mer enn 10 000 ulike produkter fra rundt 60 ulike leverandører.

Den raske veksten betyr at bedriften plutselig har måttet håndtere en stor mengde forsendelser. Kommersiell direktør Rasmus Krath sier: «Før brukte vi å sende en lang liste med bestillinger til leverandørene våre, som deretter pakket alle møblene som var bestilt på en pall og sendte dem til Danmark. I Danmark ble pallene pakket om for hver individuelle kunde av en ansatt i varehuset, påsatt en fraktetikett og sendt videre til kunden.»

Som følge av dette opplevde bedriften et økende antall feil, for eksempel med produkter bestående av flere bokser, som hyllesystemer. I tillegg kom økt risiko for transportskader på grunn av denne komplekse håndteringsprosessen. «Håndtering av fraktrelaterte saker opptok ressurser som heller kunne ha blitt brukt til å utvikle bedriften», sier Krath.

Det var også ekstra utfordrende for Unoliving at noen av leverandørene rundt om i verden er små familiebedrifter uten tilgang til digitale systemer for å håndtere bestillinger og leveringer.

Consignor automatiserer Delivery Management
På grunn av dette ville Unoliving innføre et system for Delivery Management. De valgte å samarbeide med Consignor, som nå håndterer bedriftens leveringer på en unik måte.

Unoliving bruker Consignor On-Premises, som er fullstendig integrert med deres egenutviklede bestillingssystem. Når en bestilling kommer inn i systemet, blir all fraktinformasjon sendt automatisk til leverandøren, som har sin egen Consignor-plattform i form av den nettbaserte Ticket-løsningen. Herfra kan leverandøren velge å få fraktetiketter printet automatisk, eller få bestillingsinformasjon i pdf-format eller via e-post for deretter å printe den selv om ønskelig. Systemet har en plug-and-play-løsning som fungerer for både små og store leverandører. I tillegg er det enkelt å koble nye leverandører til systemet.

Rasmus forklarer at denne løsningen har gjort det mulig å finjustere Unoliving sitt sortiment og gjøre det enda mer unikt, siden de nå kan ta inn produkter fra veldig små leverandører og håndverkere som tidligere ikke var tilgjengelige på det danske markedet.

Investerer i fremtidig vekst
«Consignor har vært en investering for oss, og både vi og Consignor har brukt mye tid og arbeid på å finne det riktige oppsettet. Nå har vi imidlertid en løsning som er 100 % tilpasset våre behov og integrert i alle systemer. Dette gjør det mulig for oss å vokse, mens kostnadene for Delivery Management blir holdt på et akseptabelt nivå», forklarer Krath og fortsetter: «Uten Consignor ville det vært betydelig vanskeligere og mye dyrere å fortsette veksten og utvide til nye markeder.»

Per i dag har Unoliving satt opp 13 av 60 leverandører med Consignor og planlegger å legge om 30 til. Resten har sine egne systemer for Delivery Management.

«Systemet er veldig pålitelig. Det reduserer risikoen for menneskelige feil i leveringsprosessen. Dersom en fraktetikett forsvinner, kan leverandøren finne forsendelsen i Consignor-løsningen og selv skrive ut en ny», sier Krath.

Mindre feil og raskere levering med Consignor
Han sier også at Consignor har gjort det mulig for Unoliving å tilby bedre kundeservice og redusere kostnader samtidig. «Jeg beregner at hyppigheten av feil på leveringer har falt til 1/10 av det som var tidligere, samtidig som at leveringstiden er betydelig kortere. Alt i alt har vi spart 10–15 % av kostnadene for Delivery Management,» sier Krath.

Bedriften har store planer for fremtiden. «Det neste steget for Unoliving.com er å utvide til nye markeder. Med Consignor og deres store database med transportører er leveringshåndteringen allerede på plass», konkluderer den kommersielle direktøren.


Tekst av Consignor redaksjonen, news@consignor.com

Vi vil holde deg oppdatert på levering. Følg Consignor på linkedin logo

Unoliving

  • Grunnlagt i 2012 i Aarhus, Danmark
  • Unoliving.com har 11 ansatte
  • Selger møbler og tilbehør til hjemmet til forbrukere i Danmark og Norge
  • Mer enn 10 000 artikkelnummer i alle prisklasser og kvaliteter
  • Blant leverandørene finnes både store, kjente merker og små familieeide bedrifter
  • Sender produkter direkte fra produsenten til kunden og tilbyr gratis levering
  • Kundeservice, trygghet og pålitelighet er kjerneverdier for bedriften

Fakta

 

 

Consignor